<<  249/283 >>

Fedezzük fel közösen 6 nap alatt Bosznia-Hercegovinát

14.9.2017 16:31 | Nagy Ildikó

Ezzel a mottóval hirdette meg Mézes Rudolf, a Csemadok Galántai Területi Választmányának titkára az idei balkáni kirándulást. Alcíme a természeti szépségek és a történelmi nevezetességek megismerése volt.

És valóban, ami belefért a hat napba (július 4-9.) meg fizikai teljesítőképességünkbe, azt végigjártuk, megnéztük. Ez alatt az idő alatt kb. kétezer kilométert buszoztunk, hangsúlyozni kell, hogy minden probléma nélkül! Köszönet érte a két buszsofőrnek. Első megállónk Banja Luka volt, ahol találkoztunk a helyi magyar szövetség, a Magyar Szó elnökasszonyával, és beleolvashattunk az általuk évente egyszer megjelentetett Új Dobos című, magyar-szerb nyelvű újságjukba. Magyarázatot kaptunk arra is, hogyan keletkezett Bosznia-Hercegovinában a Szerb Köztársaság (nem tévesztendő össze Szerbiával), amely teljes autonómiát élvez.

Még aznap megnéztük a csodálatosan szép jajcei vízesést (Csontváry Kosztka Tivadart is megihlette), este Szarajevóba értünk. A városra szánt következő nap kevésnek bizonyult annak ellenére, hogy Végh Zoltán személyében nagyszerű idegenvezetőnk akadt. A városra a szocializmus nyomta rá bélyegét legerősebben, de még állnak a Monarchia idején épült szép épületek, sőt: az 500 éves oszmán uralom idejéből származó mecsetek nagy része is megmaradt. A kis Jeruzsálemnek nevezett városban érdekes volt megtapasztalni a vallások egymás mellett élését: katolikus és ortodox templomok, zsinagógák és mecsetek hirdetik a sokszínűséget. Most békésen, ám a közelmúltban lezajlott testvérháborúban (1992-95) a vallási és nemzetiségi hovatartozás miatt gyilkolták egymást az itt élők. Szarajevót a szerbek támadták meg, 1425 napig ostromolták, aminek 11541 áldozata lett. A város egyik kevésbé ismert, fontos nevezetessége a „remény alagútja”. Ezt a helyi repülőtér kifutópályája alatt vájták ki a bányászok, így biztosítva menekülési útvonalat a civileknek. Végig menve az alagúton a látogató kicsit át tudja érezni azok helyzetét, akiknek itt kellett bujkálniuk vagy erre menekülniük az ostrom idején.

Szarajevó történelméhez szorosan kötődik a Ferenc Ferdinánd trónörökös elleni merénylet, amelyet egy ifjú szerb nacionalista, Gavrilo Princip követett el. Ám mint kiderült, nem magányos tettes volt: 10-12 felfegyverzett fiatal helyezkedett el, a kedvező pillanatra várva a hivatalos útvonalon. Princip a kínálkozó alkalmat ragadta meg: nem messze tőle állt meg a trónörököst és nejét szállító nyitott kocsi. Tettének következménye közismert: a Monarchia hadat üzent Szerbiának és kitört az I. világháború.

Kirándulásunk következő napján délnek haladva megálltunk Mostarban, Bosznia-Hercegovina legmelegebb pontján. Mi is kifogtunk egy 40 fokos délutánt, ami kicsit elvette az erőnket a tudatos városnézéstől. De azért bekukkantottunk a régmúltat idéző rézműves műhelyekbe, a török kávézókba, és a 2005-ben helyreállított Öreg-hídról pénzért a folyóba ugró fiatalembereket is megcsodáltuk. A város nevezetességének számító hidat 1566-ban építették, 1993-ban lebombázták. Mivel az UNESCO világörökség-listáján is szerepel, nemzetközi támogatással építették újjá. Mostarban is nagy háború dúlt, a bosnyákok, a szerbek és a horvátok gyilkolták egymást. A háború sok ezer áldozatát sírok és különleges, turbános fejfák jelzik, emlékszobák falán a fényképek, dokumentumfilmek és a múzeumokban háborús relikviák emlékeztetnek erre a szörnyű időszakra. Nehéz volt megérteni, hogy mindez tőlünk pár száz kilométerre történt, amikor mi épp kezdtük megízlelni a szabadságot és a demokráciát!                                                                                                                                                                   Kirándulásunk során nagyobb városokban már nem álltunk meg, de megnéztük a sziklába vájt blagaji derviskolostort, a Buna folyó közeli forrását, amelyből Európa legbővizűbb folyójává válik, majd leértünk az Adria partjára. Bosznia-Hercegovinának Neumban van egy csöppnyi tengerpartja, itt kóstoltuk meg a tengert. Másnap átruccantunk Korcsula szigetére, ahol Marco Polo, a híres 12. századi Kelet-kutató született. Bár Velence is verseng ezért a tisztségért, hiszen Marco ott nevelkedett, és onnan indult apjával és nagyapjával a nagy útra, Korcsulán is komoly kultusza van. Délről észak felé indulva a következő napon Medzsugorjébe mentük. A katolikus hívők jelentős búcsújáró helye pár évtizede egy jelentéktelen kis falu volt. Ám miután 1980-ban előbb két kisgyermeknek, majd a helyi papnak is megjelent Szűz Mária, hívek ezrei kezdtek ide zarándokolni. Bár hivatalosan még nincs zarándokhellyé nyilvánítva, a templom mellett épült amfiteátrumban tartott misékre hívek ezrei érkeznek Európa minden csücskéből. Hatnapos utunk során északról délre és vissza- utazva kissé megismerhettük Bosznia-Hercegovina természeti szépségeit is. A hegyekben és bővizű folyókban gazdag északi résznek éles ellentéte volt a mediterrán éghajlatú dél, ahol a növényzet, a hőmérséklet, de még az építkezés is más volt. Utunk utolsó állomása a Kopácsi rét, ez a hatalmas természetvédelmi terület volt. Itt hajózva ismerhettük meg a természetvédelem ábécéjét, láthattunk sast, szürke gémeket és kárókatonákat, utóbbiakat halászás közben is. S megtanulhattuk, hogy amit a természet megalkotott, azt az embernek nem szabad elrontania.

Fáradtan, de jó hangulatban értünk éjnek éjszakáján Galántára. Csapatunk tagjai Kajalra, Zsigárdra, Tardoskeddre és Mátyusföld más községeibe indultak haza. S ha majd olvassák ezt az élménybeszámolót, minden bizonnyal ők is felidézik magukban azt a sok szépséget, amit a hat nap során Bosznia-Hercegovinában láttunk-megismertünk.

Fényképgaléria

Ossza meg ismerőseivel
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email

Hozzászólások

Hozzászólás hozzáadása

Ehhez a cikkhez még nincs hozzászólás

<<  249/283 >>

info@terrahirujsag.sk
Előfizetés: 0949 377 888
megrendelem@terrahirujsag.sk

Copyright © 2017 by FriTom International spol. s r.o. Minden jog fentartva!
Tvorba web stránok

Minden jog fenntartva - www.terrahirujsag.sk
Webdesign GRANDIOSOFT
© Copyright

Cookie beállítások
Weboldalunk működéséhez elengedhetetlen sütiket használunk, amelyek lehetővé teszik a weboldal alapvető funkcióinak megvalósítását. Ezeket a sütiket internetböngészője beállításainak módosításával letilthatja, ami befolyásolhatja a weboldal működését. Nem létfontosságú cookie-kat is szeretnénk használni weboldalunk működésének javítása érdekében. Ha engedélyezni szeretné őket, kattintson a hozzájárulásra.
Információk a cookie-król
Egyetértek Személyreszabás Elutasítom
<Vissza
Részletes cookie beállítások
Cookie-kat használunk az oldal alapvető funkcióinak biztosítása és a felhasználói élmény javítása érdekében. Az egyes kategóriákra vonatkozó hozzájárulását bármikor módosíthatja.
<Szükséges cookie-k (sütik)

A technikai sütik elengedhetetlenek weboldalunk megfelelő működéséhez. Ezeket elsősorban a termékek kosárban való tárolására, kedvenc termékeinek megjelenítésére, preferenciáinak és vásárlási folyamatának beállítására használják. A technikai cookie-k használatához nem szükséges az Ön hozzájárulása, de azokat jogos érdekünk alapján dolgozzuk fel. Beállíthatja böngészőjét úgy, hogy blokkolja az ilyen fájlokat, vagy értesítse Önt azokról. Ebben az esetben azonban előfordulhat, hogy weboldalunk egyes részei nem működnek megfelelően.
<Analitikai cookie-k

Az analitikai cookie-k lehetővé teszik, hogy mérjük weboldalunk teljesítményét és látogatóinak számát.
<Marketing cookie-k

A marketing cookie-kat a reklámok és a közösségi hálózatok használják a megjelenített hirdetések testreszabására, hogy azok a lehető legérdekesebbek legyenek az Ön számára.