<<  18/87 >>

Bolondóci gyalogtúra, Diószeg

24.2.2023 20:22 | Mgr. Herczog Krisztina, a szakkör vezetője

A Diószegi Petőfi Sándor Alapiskola turisztikai szakköre a tavalyi iskolaévtől kezdődően működik. Diákjaink nagy lelkesedéssel készülnek a két-háromhavonta megszervezett „kirándulásokra”, amelyek célpontja eléggé változó. Először csak a környéken ruccantunk ki egy-egy gyalogtúrára, de hamarosan felmerült az igény az igényesebb túraútvonalak iránt is. Nemrégiben a Gallyas-szurdokban jártunk, kis élménybeszámolónk erről szól.

Gallyas-szurdok és Bolondóc

Az idei, számszerint a hatodik túránk lelkes résztvevői már majdnem teljes létszámban az iskola előtt várakoztak. Érkezésemkor összecsapták tenyereiket, és tekintetüket az ég felé emelve mormolni kezdtek valamit. Nagyon bánom, hogy nem jegyeztem fel a különös szöveget, a memóriám meg ugye már nem a régi, mindenesetre bevált nekik. Egy szép napon, gyönyörű időben barangolhattunk a Vágújhely közelében fekvő Gallyas-szurdokban. A Gallyas községből csordogáló patak egy kanyonhoz hasonlatos szurdokot vájt a puha palakőzetbe. Kicsiknek és nagyoknak egyaránt tetszett a borostyánnal befutott, kb. egy kilométer hosszú és 200 m széles szurdok, amely a hobbitok földjére emlékeztet. Imádták a természetes akadályokat, ugrálták át a folyót, lépkedtek nagyokat az emberek által kialakított lépcsőkön, amelyek igazán pompás jelleggel látták el az amúgy is bámulatra méltó szurdokot. Páfrányok, gombák nőttek a mohával ellepett fatörzseken, amelyek az út mellett hagyva menedéket adnak bizonyos állatoknak, az embereknek pedig csodás látványt nyújtanak.

Ezen a délelőttön a szurdok csak a miénk volt. Kerestünk gombákat. Tudtuk, hogy lesben állva figyelik a környéket és hangos szó hallatán visszabújnak a földbe. Próbáltuk beazonosítani a fejünk fölött repülő madarakat a hangjuk alapján, és növényeket is megnevezett nekünk hasznos applikációnk, a Google lens. Kis felfedezőink gyorsan a szurdok végét jelentő hídhoz értek, ahol vidáman meséltek egymásnak a látottakról, hallottakról. A szurdokból felfelé lépcsők könnyítették a felfelé jutást, majd egy kis emelkedőn jutottunk el az 1240-ből származó, román stílusú templom romjaihoz, amelynek falai veszélyben vannak, mivel a szurdok az eróziónak köszönhetően folyamatosan növekszik.

A Hájnica domb csúcsán épített kilátónak messziről integettünk, hiszen várt minket még Bolondóc, amelyet a monda szerint Stibor vajda az udvari bolondjának építtetett.  A Vág melletti magányos mészkősziklán állnak a vár tekintélyes maradványai. A vár udvarán különféle játékok várták az oda látogatót, kardozhattak, színpadon állhattak, mint az udvari bohócok és még a katapult használatát is elsajátíthatták. Éhüket – szomjukat olthatták a büfében megvásárolt finomságokkal. Energiával telve nekiláttunk a 120 lépcsőfoknak, amely a „várbéli kúthoz” vezetett minket, amit napjainkban egy fából faragott sárkány őriz. A monda szerint a vár ura

„ szerentsétlen halállal múlt ki e´világból, mert a´Várbéli kútnál elnyomattatván az álomtól, valamely mérges kígyó által mind szeme kiszúrattatott, mind mejjén halált okozó sebet ejtett vala”.

Amíg mi gyönyörködtünk a táj nyújtotta látványban, addig a váron sürögtek-forogtak a munkások. Felújítások zajlanak szinte mindenhol. Kevertek, ragasztottak, illesztettek, méregettek. Csodálatos a vár kápolnája is, ahol még érezni a friss fa illatát a felújítás után.

A vár körüli ásatások következtében előbukkant tárgyak megtekintése után elköltötték maradék pénzecskéjüket és búcsúzóul jól elpufálták az udvar közepén álló bábut. A közeli dombra felmászva megtekintettük a várat teljes pompájában, rávetítettük a régi képet a mostani romokra és csodáltuk a tájat. Visszafelé tiszteletünket tettük a vár alatti zsidó temetőben.

Kipirosodva, élményekkel telve szálltunk fel a ránk várakozó buszra és egyöntetűen kijelentettük, hogy ismét egy csodás nap van mögöttünk.

Fényképgaléria

Ossza meg ismerőseivel
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email

Hozzászólások

Hozzászólás hozzáadása

Ehhez a cikkhez még nincs hozzászólás

<<  18/87 >>

info@terrahirujsag.sk
Előfizetés: 0949 377 888
megrendelem@terrahirujsag.sk

Copyright © 2017 by FriTom International spol. s r.o. Minden jog fentartva!
Tvorba web stránok

Minden jog fenntartva - www.terrahirujsag.sk
Webdesign GRANDIOSOFT
© Copyright

Cookie beállítások
Weboldalunk működéséhez elengedhetetlen sütiket használunk, amelyek lehetővé teszik a weboldal alapvető funkcióinak megvalósítását. Ezeket a sütiket internetböngészője beállításainak módosításával letilthatja, ami befolyásolhatja a weboldal működését. Nem létfontosságú cookie-kat is szeretnénk használni weboldalunk működésének javítása érdekében. Ha engedélyezni szeretné őket, kattintson a hozzájárulásra.
Információk a cookie-król
Egyetértek Személyreszabás Elutasítom
<Vissza
Részletes cookie beállítások
Cookie-kat használunk az oldal alapvető funkcióinak biztosítása és a felhasználói élmény javítása érdekében. Az egyes kategóriákra vonatkozó hozzájárulását bármikor módosíthatja.
<Szükséges cookie-k (sütik)

A technikai sütik elengedhetetlenek weboldalunk megfelelő működéséhez. Ezeket elsősorban a termékek kosárban való tárolására, kedvenc termékeinek megjelenítésére, preferenciáinak és vásárlási folyamatának beállítására használják. A technikai cookie-k használatához nem szükséges az Ön hozzájárulása, de azokat jogos érdekünk alapján dolgozzuk fel. Beállíthatja böngészőjét úgy, hogy blokkolja az ilyen fájlokat, vagy értesítse Önt azokról. Ebben az esetben azonban előfordulhat, hogy weboldalunk egyes részei nem működnek megfelelően.
<Analitikai cookie-k

Az analitikai cookie-k lehetővé teszik, hogy mérjük weboldalunk teljesítményét és látogatóinak számát.
<Marketing cookie-k

A marketing cookie-kat a reklámok és a közösségi hálózatok használják a megjelenített hirdetések testreszabására, hogy azok a lehető legérdekesebbek legyenek az Ön számára.